احیای فعالیتهای دانشجویی، علمی و فرهنگی مهمترین سیاست ماست
به دوران قبل کرونا باز نمی گردیم
معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه باید بپذیریم ما دیگر به شرایط پیش از کرونا بازنمیگردیم، گفت: ما هنوز در وضعیت شکنندگی شرایط قرار داریم و هیچ کس از آینده کرونا خبر قطعی ندارد؛ بنابراین ما باید علاوه بر استفاده بهینه از فضای مجازی، کوشش کنیم امکان فعالیتهای دانشجویی در فضای واقعی نیز فراهم شود و فعالیتهای اجتماعی واقعی نیز توسط دانشجویان تجربه شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا دکتر عبدالحسین کلانتری ضمن بیان این مطلب به سیاستهای فرهنگی وزارت علوم اشاره کرد و اظهار کرد: باید دو تغییر عمده در عرصه فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها در نظر داشت و متناسب با این دو تغییر، تحلیلی از شرایط، وظایف و رسالتهای دوره دانشجویی ارائه داد.
وی ادامه داد: این دو تغییراتی است که به تدریج در خود دانشگاه به مثابه نهادی که در متن پویا و متحول جامعه قرار دارد و به یک معنا پیشران تحول است، ایجاد شده، از گذشته بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است اما سرعت این تغییرات بسیار زیاد شده و فضای مجازی بسیار این تغییرات را جدی و بنیادی تر و ریشهای کرده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تغییراتی در عرصههای مختلف دانشگاه صورت گرفته تا جایی که مقام معظم رهری نیز رهبری به صورت مشخص و صریح از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ در کلیت کشور صحبت کردند. بر این اساس ما باید فهم نظری دقیقی از این فضا داشته باشیم و یک بازآرایی فرهنگی در عرصه دانشگاه داشته باشیم و بتوانیم دوباره نقش، سهم و فهم فعالیت های دانشجو را در فضای دانشگاه احیا کنیم.
کلانتری تأکید کرد: ما باید پویایی و نشاط جامعه را تبیین و ترسیم کنیم که طبیعتا این اتفاق با کمک خود تشکلها و کانونها و نهادهای فرهنگی که در دانشگاه هستند و زیست دانشجویی دارند امکان پذیر است. در واقع این اقدام، اقدام مهمی است چرا که قطبنمای فعالیتهای دانشجویی در پرتو فهم نظری به درستی عمل میکند که ما امیدواریم در یک مدت مشخصی با کمک ذی ربطان این موضوع بتوانیم در این حوزه فعالتر وارد شده و کار را به سرانجام برسانیم و طبیعتا پیرو ایجاد چنین فضایی ما شاهد فعالیتهای جدید نیز خواهیم بود که با اقتضائات و نیازهای جامعه جدید تناسب دارد که البته این امر با اقتضائات دانشگاه جدید نیز منطبق است.
معاون فرهنگی وزارت علوم همچنین تأکید کرد: تغییر دیگری که در کلیت کشور صورت گرفته است این است که با همت دولت مردمی و با پیگیریها و کوششهایی که صورت گرفت ما واکسیناسیون سراسری دانشجویان را با موفقیت انجام دادیم و این کار در مراحل نهایی قرار دارد و این باعث شده است یک مصونیتی ولو ناتمام در کشور ایجاد شود و پروتکلها با یک شیب ملایمی تغییر کنند و ما وارد شرایط پساکرونایی میشویم که این امر برای دانشگاهها به معنای بازگشایی تدریجی میباشد. این تغییر، تغییر بسیار مهمی است که بعد از دو سال تعطیلی ما مجددا وارد فضای جدیدی میشویم که دانشجویان محیط فیزیکال و کالبدی دانشگاه را تجربه میکنند.
وی ادامه داد: ما شرایط مساعدی از حیث آموزش مجازی نداشتیم چرا که دانشجویانی داشتیم که دانشجو شده بودند اما هنوز ارتباطی با محیط دانشگاه نگرفتند که به نظر من این فضا اتفاقات جدیدی برای کلیت دانشگاه رقم خواهد زد که البته این به معنای بازگشت به شرایط پیش از کرونا نیست. باید بپذیریم ما دیگر به شرایط پیش از کرونا بازنمیگردیم و فضای مجازی و استفاده از امکانات و ظرفیتهای آن تقریبا همه چیز و ساحتهای زندگی دانشگاهی را دگرگون کرده است و فضای مجازی دیگر یک امر ممکن نیست؛ بلکه ضرورتی است که به عنوان یکی از ارکان در زندگی ما انسانها حک شده است و در زندگی دانشگاهی نیز همواره ما با آن سروکار خواهیم داشت.
دکتر کلانتری تأکید کرد:باید کماکان فضای مجازی را در دوران پساکرونا داشته باشیم در واقع بازگشت به شرایط جدید و بازگشایی دانشگاهها فرصتها و امکانات جدیدی پیش رو خواهد گذاشت که متناسب با این امکانات و فضا باید بازآرایی داشته باشیم و امید را در دانشگاهها تقویت کنیم و در متن جامعه دانشگاهی دوباره شاهد پویایی و تحرک کانونها، فعالیتهای دانشجویی و فعالیت تشکلهای سیاسی و امثال آن باشیم. باید در چنین فضایی فرهنگ گفتوگو را نیز تقویت کنیم. همه این امور در دستور کار است و خدمات جهادی دانشجویی را همچنان که در دوران کرونا نیز شاهد بودیم تقویت خواهیم کرد تا جامعه بتواند از ظرفیتهای خدمات دانشجویی که برای حل مسائل ارائه میشد استفاده کند.
وی تأکید کرد: برنامه ما این است که به مسائل دختران، زنان و بانوان دانشجو توجه ویژه ای داشته باشیم و در این زمینه میشود کارهای بسیار بزرگی با کمک خود دانشجویان دختر انجام داد؛ ضمن اینکه فعالیتهای دانشجویی را باید مسئله محور کنیم و امور معطوف به حل مسائل کشور باشد، تا دانشجویان از ظرفیتهای موجود برای خدمت به کشور استفاده کنند.
وی با بیان اینکه لازم است مسئولان را توجیه کنیم فعالیتهای دانشجویی و ظرفیتهای دانشجویی را به مثابه کمکهای خود در مدیریت و اداره کشور بدانند چرا که آنها مدیران آینده کشور و کارشناسان و متخصصان هستند و ذخیره نظام محسوب می شوند، خاطرنشان کرد:دانشجویان باید با تجاربی که در دوران دانشگاه کسب میکنند مسیر را برای اینکه بتوانند در آینده مسئولیتهای بزرگ را داشته باشند تسهیل کنند، باید این فرصت را به آنها بدهیم. اگرچه این فرصتها همراه با خطا و اشتباه باشد چرا که خطا و اشتباه لازمه فعالیتهای دانشجویی است.بنابراین باید ظرفیت خطا و اشتباه کار دانشجویان را ایجاد کنیم و به آنها برای رفع این اشتباهات کمک کنیم.
معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: اولین و اصلیترین تلاش ما در وزارت علوم احیای فعالیتهای دانشجویی علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی دانشجویان در دانشگاهها است. در این سالهای کرونایی انجمنهای علمی، تشکلها و کانونها به طور کلی حیات دانشجویی آسیب دیده است و باید آن را التیمام ببخشیم و از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم و مجددا آن را احیا کنیم اما دانشگاهها و کل جامعه و کلیت تمدن بشری بعد از کرونا وارد مرحله جدیدی شده است و با توجه به شرایط باید کنشگری کنیم که مهمترین بعد این شرایط جدید بسط و گسترش فضای مجازی است بنابراین همان طور که آموزش متحول شده است فعالیتهای فرهنگی، علمی و اجتماعی دانشجویان نیز تغییر پیدا کرده است و باید براساس اقتضا فکر کرد و مدلهای فعالیتهای دانشجویی را متناسب با این شرایط ترسیم کرد. ما سعی میکنیم از ظرفیتهای بسیار فضای مجازی برای دانشجویان استفاده کنیم.
دکتر کلانتری یادآور شد: واقعیت این است ما هنوز در وضعیت شکنندگی شرایط قرار داریم و هیچ کس از آینده کرونا خبر قطعی ندارد بنابراین ما باید از فضای مجازی استفاده بهینه داشته باشیم و در عین حال نیز کوشش کنیم امکان فعالیتهای دانشجویی در فضای واقعی نیز فراهم شود و فعالیتهای اجتماعی واقعی نیز توسط دانشجویان تجربه شود که جزء مهم فعالیتهای دانشجویی است که در این رابطه در کنار فعالیتهای واقعی، فعالیتهای مجازی نیز تمرین شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به معاونتهای فرهنگی دانشگاههای کشور تأکید داشتیم که شرایط را به گونهای تدارک ببینند که در عین حفظ پروتکلهای بهداشتی شادابی و نشاط در حین انجام فعالیتهای دانشجویی حفظ شود و با تعاملی که با برخی از تشکلهای دانشجویی داشتم آنها نیز شدیدا مشتاق این تعامل هستند.